Certificeringen
Certificatie van managementsystemen
Oud Arlesteyn heeft ruime ervaring met het certificeren van managementsystemen. Onze medewerkers en kennispartners hebben hun sporen verdiend bij diverse organisaties waaronder Lloyd’s Register, DNV, Bureau Veritas en C+ Certificering. Dat de meeste medewerkers ook lead auditor zijn maakt ons bij uitstek geschikt om deze trajecten te begeleiden. We weten immers hoe de de externe auditor denkt en hoe de verschillende normeringen in elkaar steken.
Trajectbegeleiding en certificering kan ook in het Engels uitgevoerd worden. En staat er een norm niet tussen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Met name BRL en andere (specifiek Nederlandse schema’s ) kunnen in overleg beoordeeld worden. En soms zeggen we ook nee tegen een schema.
Waarom certificeren?
Met een certificering laat u zien dat uw organisatie voldoet aan de internationale wet- en regelgeving en dat u continu bezig bent om uw organisatie te verbeteren.
Er zijn veel certificatieschema’s en wij beperken ons tot de managementsystemen, waarvan kwaliteit, veiligheid en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen de meest voorkomende zijn (Resp. ISO 9001, VCA/VCU en ISO 26000).
Aandachtspunten voor certificering:
- Klantbehoefte (vraagt de klant er om?)
- Klanttevredenheid ( is het een probleem of kan dit beter?)
- Communicatie ( bv. imago)
- Wet- en regelgeving
Let op
- Certificeren is een middel, geen doel.
- De geleverde kwaliteit wordt bepaald door de afnemers (de markt).
- Procedures vervangen nimmer gezond verstand!
Waar gaat het vaak fout?
- Geen commitment van directie/leiding/verantwoordelijken.
- Geen planmatige of gestructureerde aanpak
- Ontbreken van een tijdspad en aansluitende deadline.
- De ‘would-be’-situatie wordt beschreven (hoe men zou willen dat het is, i.p.v. hoe het nu is).
- Training en competentie
- Interne communicatie
Certificatie checklist
Hieronder hebben wij de negen meest voorkomende stappen van een certificatietraject voor u op een rijtje gezet.